Barnen och vårdnadshavarna fick innan julledigheten ett litet ”nisseuppdrag” som de skulle ta med till början av nya året. Vi ville gärna ta del av allas olika kulturer och traditioner för att utveckla vårt projekt ”jag och min omvärld” och vårt prioriterade mål ”att skapa rutiner för att utveckla arbetet med modersmål och olika kulturer.” De skulle ta med en bild eller skicka till oss med en liten beskrivning på vad de gjort under sin ledighet. Det kunde vara allt från julfirande, nyårsfirande eller något annat de gör kring årets slut. Vi ville att barnen skulle få presentera sin bild/text för resten av gruppen för att öka deras förståelse av olika traditioner och mångfald men även deras egna kulturella identitet. Idag och igår började vi med presentationerna. Vi har fått höra allt ifrån pepparkakshusbak, skridskoåkning, tomteträffar, julklappar i stora lass, VR och pulkaåkning. Vi fick även lära oss att den ortodoxa julen firas 7:e januari! Alla barn har inte hunnit presentera ännu så vi kommer få höra mycket mer. Superkul!