Vi arbetar med friktion och tyngdkraft. Vi har diskuterat kring vinterlek och lärt oss om låg och hög friktion. Friktion handlar om motstånd mellan två ytor. Kan man påverka friktion? Åker man t ex skridskor eller skidor så vill man ha bra glid dvs låg friktion men å andra sidan vill man inte halka när man är ute och promenerar en kall vinterdag. Då är det bra om gångstigen är sandad för då är det hög friktion mellan skor och marken.
Vi har också lärt oss om tyngdkraft och vi vet att allt vi tappar dras mot jordens mitt och därför faller det till golvet/marken. När är det viktigt med tyngdkraft?
Vi har gjort olika undersökningar/experiment där vi först ställt hypotes och sen har vi diskuterat kring resultatet och varför det blev som det blev.
Vi har använt vår skolgård en hel del. Vad är viktigt att tänka på när man vill att ett föremål ska glida bra och snabbt nerför rutschkanan? Vikt? Material? Storlek? Form?
Hur hittar man egentligen balans/jämvikt? Vi testar oss fram men vi lär oss mycket genom NO-TV och vår NO-bok där vi diskuterar begrepp utifrån filmklipp och bilder.
Nästa vecka kollar vi friktionen mellan skridskor och is på ishallen!