Under januari har vi startat ett arbete med våra kompisböcker som heter ”samarbeta”, ”vänta på sin tur” och ”lyssna och kom överens”. Barnen är uppdelade i tre grupper och har två veckor med varje bok och pedagog.
Första tillfället: Idag startade vi vårt temaarbete med kompisböckerna. En grupp läste boken Samarbeta och började med att titta på boken och samtala om bilderna. Sen läste vi sagan och diskuterade innehållet, att kanin hjälper igelkott och att kompisarna i boken samarbetade med att kratta löv. Sen ville barnen spontant bygga torn tillsammans, så då gjorde vi det. En grupp läste boken ”lyssna och kom överens”. Barnen tröttnade på att lyssna relativt fort så vi pratade om bilderna istället. Barnen sa att de lekte och såg glada ut. I leken efteråt kom två barn bra överens med att dockorna ska sova i egna kojor, medans de själva ska sova i kojan under bordet. I den sista gruppen läste vi boken ”vänta på din tur”. Vi pratade om omslaget och barnen kom med reflektioner om vad de såg, att igelkott försökte ta cykeln. Vi läste sedan boken och under tidens gång berättade barnen för pedagogen vad de såg på de olika sidorna. När grisen blev ledsen sa ett barn ”man måste torka tårarna på grisen”. När vi läst färdigt återkopplade vi till vad som hänt i boken och barnen ville sedan gå och leka. Vi kom då överens att vi skulle vänta på var tur🤩
Andra tillfället: Gruppen som jobbar med samarbete har idag läst boken igen och pratat utefter bilderna som en liten repetition och vad samarbete är för något. Sen fick kompisarna ett uppdrag som krävde att de samarbetade. Barnen skulle tillsammans flytta leksaker mellan olika lådor. De hjälptes åt och kommunicerade och uppmuntrade varandra. I en grupp pratade vi om vad barnen kom ihåg från i måndags när vi läste boken och de sa direkt att grisen va ledsen för någon hade puttat honom. Vi läste sedan boken och barnen kom med sina reflektioner under tiden. När vi hade läst klart boken gjorde vi tillsammans en hinderbana och sedan fick barnen sitta på led på varsin stol (precis som i boken) och gå hinderbanan i tur och ordning. Här väntade alla barnen på sin egen tur!😄 Den sista gruppen pratade om bokens handling som är att lyssna och komma överens. Den handlar om barn som inte vill lyssna på pedagogerna när det gäller att plocka undan leksaker. Några av barnen visade tydligt hur de ser ut när de inte vill plocka undan. I boken använder de sig av uppdragskort för att göra städningen lättare. Ett av barnen hittade påsen med bilder på leksaker. Vi i gruppen kom överens om att börja använda oss av dessa. I leken hörde pedagogen ett barn säga ”vi måste komma överens”. Sen satt alla fyra i bussen på väg till affären och skrattade högt. Städningen gick sådär. Ett av barnen plockade det som bilden visade.
Tredje tillfället: Gruppen som övar på samarbete läste boken igen och vi tittade på dokumentationen från tidigare tillfällen. De diskuterade vad samarbete är och när det kan vara bra att samarbeta. Barnen fick efter
diskussionen i uppdrag att hjälpa krokodilen över golvet från en matta till en annan matta, utan att krokodilen nuddar golvet. Vi funderade en lite stund, sen började vi att prova olika material och lösningar. Kompisarna uppmuntrar och diskuterar sig igenom processen. En grupp läste boken och diskuterade bilderna. Barnen tittar mycket på bildernas känslor! De säger att ekorren ser glad ut när barnen lyssnar och hjälper till. Efter sagan lekte barnen en stund. Alla hade varsin docka. Killarna tog även bussen till affären för att handla mat. När pedagogen sa att det va dags att städa ville barnen först inte, men även denna gång upptäckte ett av barnen uppdragskorten, och städningen tog fart. I den sista gruppen pratade vi om vad barnen kom ihåg från förra gången vi läste boken. De kom ihåg att man ska vänta på sin tur, att grisen blivit nerputtad från trappan och att man ska säga stopp. Vi läste sen boken och barnen kom med sina reflektioner under tiden. När boken var slut återkopplade barnen till vad vi läst och de sa ännu en gång att man inte får puttas, man ska säga ”stopp, jag vill inte”. Ett barn nämnde också att man kan säga förlåt om man puttat någon. När alla fått säga det de ville, lekte vi gubben i lådan, där alla fick vänta på SIN TUR!
Fjärde tillfället: Alla barnen har idag haft sitt sista tillfälle med den nuvarande boken. Nästa vecka byter barngruppen bok samt pedagog. I en grupp idag läste vi boken ännu en gång och barnen kan den nästan utantill nu. Efter boken spelade vi memory där vi verkligen fick vänta på vår tur! I en grupp läste vi boken ännu en gång. Barnen är bra på att återberätta det som händer på bilderna. De vill gärna ta i hand när vi pratar om att komma överens, precis som i sagan. I den sista gruppen har vi ännu en gång läst boken Samarbeta, vi uppmärksammade prepositionerna i berättelsen. Vi återkopplade till dokumentationen från tidigare gånger. Sen tränade vi på att samarbeta genom att tillsammans bära krokodil från en matta till en annan i ett tyg som vi alla höll i tillsammans.