VIDEOR: bloggen1 bloggen läggaut

Vi har nu startat upp vårt projekt ”Promenad”. Första rummet är Glitter-Kenneths rum. Vi introducerade genom att Glitter-Kenneth kom på besök. Med sig hade han kasettband, singelskiva, lp-skiva och cd-skiva. Han berättade hur han älskade musik och precis varit och rest runt i världen och fått prova på olika typer av folkdanser. Han startade folkmusik som barnen fick dansa till och gissa landet på. Sedan fick barnen se videos på olika länders folkdanser med deras folkdräkt. Han berättade att barnen dagarna efter skulle få lära sig steg från olika folkdanser med deras pedagoger. Han sa farväl och att han nu skulle resa vidare till nytt land och lovade skicka brev.

Veckan därpå fick vi brev av Glitter-Kenneth med uppdrag. Han befann sig nu i Makedonien och vårt uppdrag var att experimenta ”Kan vi se ljud?” Vi utforskade höga och låga toner. Vi knöt fast en sked i mitten av ett snöre. Sedan lindade vi runt trådens ändar runt pekfingret för att sedan stoppa pekfingrets fingertoppar i öronen. Vi lät skeden dingla mot olika föremål för att höra höga och låga toner, även utvärdera olika material och hastighet på skeden. De fick också se hur ris vibrerade nära högtalaren. ”Dansade” som barnen kallade det. De har också fått testa på burktelefonen som fungerar genom vibrationer som färdas. Likadant med skeden i örat. Väldigt uppskattat experiment av oss alla! 👏🏼😁 ”förmåga att utforska, beskriva med olika uttrycksformer, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap och teknik,” lpfö18 s14