Samtidigt som vi nu har igång vårt projekt så har barnen börjat få med en bokpåse hem.

Det här står i bokpåsen:

Nu har vi dragit igång vårt nya projekt och vi har många spännande områden att utforska.
Därför tänkte vi göra er lite delaktiga i vårt projekt genom att ert barn får hem vår bok Promenad i en bokpåse med några uppdrag.

Uppdrag 1: att ni läser denna bok med ert barn.

Uppdrag 2: Samtala gärna lite extra kring bilderna och rimorden i boken.

Uppdrag 3: Låt ert barn få leta upp olika rimord i ert hem och skriv ner dem på ett papper: ex potta – råtta. Låt gärna ert barn skriva själv med endast stöd av er vårdnadshavare. Ex skriv orden på en annan lapp och barnet skriver av. Lappen lämnar ni tillsammans med boken. Rimorden kommer vi sedan samla och sätta ihop till en gemensam dokumentation.

Ett av våra prioriterade mål i förskolan är att:
Utveckla och befästa ett gemensamt språkutvecklande förhållningssätt i syfte att öka barnens språkutveckling

I läroplanen för förskolan står det även i del 1 under rubriken Kommunikation och skapande: Barnen ska erbjudas en stimulerande miljö där de får förutsättningar att utveckla sitt språk genom att lyssna till högläsning och samtala om litteratur och andra texter.”

Under rubriken förskola och hem står det:
för att skapa bästa möjliga förutsättningar för att barnen ska kunna utvecklas rikt och mångsidigt ska förskolan samarbeta på ett nära och förtroendefullt sätt med hemmen.”