Under vecka 37 har vi på förskolan haft friskvårdsvecka. Under denna vecka har vi på solstrålen genomfört olika aktiviteter som är både pulshöjande men även avslappnande. Syftet med veckan har varit att barnen ska få förståelse för att det är viktigt med både fysisk aktivitet samt vila/avslappning under en dag. Barnen har utmanas i både fysiska och avslappnande aktiviteter samt genom att delta i nya aktiviteter eller aktiviteter de kanske inte deltar i ofta.

Måndag: Vi startade friskvårdsveckan med ett härligt yogapass! Vi genomförde passet i två olika omgångar så att det fanns ordentligt med plats att sträcka ut kroppen😁

Tisdag: Vi startade dagen utomhus och gjorde en hinderbana på framsidan i mindre grupper. Barnen fick hoppa, balansera och gå sicksack.

Onsdag: Idag har vi genomfört två olika pass Tabata. Barnen tyckte det var väldigt kul att springa, hoppa, studsa osv. När vi var klara med passen var vi pedagoger helt slut med barnen sa ”IGEN”….

Torsdag: Under torsdagen delade vi upp oss i våra lekgrupper och varje barn fick vars ett rum. Vi pedagoger hade varsin aktivitet och förflyttade oss mellan barngrupperna. Två pedagoger höll två olika massage sagor och en pedagog läste en bok. Efter att ha varit ute och rört på oss hela morgonen pratade vi återigen om att det är viktigt att även vila och ta det lugnt under en dag på förskolan.

Fredag: Idag har vi, tillsammans med Regnbågen, har dans och rörelse ute på gården.