Välkomna till vår Friskvårdsvecka. Vi startade veckan med lite rörelse med barnen genom tabata. Detta var väldigt uppskattat hos barnen och de rörde på sig tills de blev helt slut. Under tisdagen blev det rörelse till sångerna i vår sångsamling. Barnen dansade till bland annat ”dansa lille nallebjörn”, ”små grodorna” och ”bä bä vita lamm”. Under onsdagen byggde vi pedagoger upp en hinderbana för barnen. Vi presenterade den genom att först visa hur den skulle genomföras och sen fick barnen gå hinderbanan en och en och sedan hur många gånger de ville. Hinderbanan var väldigt uppskattad av barnen och de gick och kröp flera gånger.

Vi fastnade för friskvård så vi valde att fokusera på det i en vecka till!

Under tisdagen delade vi upp barngruppen i 3 olika grupper. Ena gruppen var inomhus och hade lite gymnastik och Barnen kröp igenom vår tunnel. Vi pratade även om tårna och hälarna och provade om det gick att gå på endast tårna respektive hälarna. Andra gruppen var ute på gården och körde lite tabatha. Detta har verkligen fastnat hos barnen. Den tredje gruppen gick till en lekplats och balanserade och gungade. Vi testade även om vi kunde springa upp och ner för en backe och bort till den stora stenen.

Under onsdagen delade vi barngruppen i 2 mindre grupper och den första

gruppen var ute på gården och körde  tabatha. Efteråt dansade vi till musik valt av barnen. Barnen som var inne fick ett nytt yoga material presenterat för sig och fick en och en välja ett yogakort de tyckte såg intressant ut. Yoga var väldigt uppskattat hos barnen och ett barn sa att hen ville ta hem korten så de kunde göra yoga hemma. Yoga kommer vi fortsätta med på förskolan eftersom det var populärt och bra för både barn och vuxna 😀

I fredags hade vi fredagsdisco på gården tillsammans alla regnbågar och solstrålar. Enskild dans blev sedan till att de dansade i ring tillsammans både avdelningarna. De äldre barnen visade gärna de yngre barnen hur man dansade.