På solstrålen har vi nu startat upp ett projekt som vi valt att döpa till ”Jag och min omvärld”. Barnen kommer att få brev från olika länder/städer med bilder och berättelser om aktuell plats. Barnen får även möjligheter att lyssna på musik/språket och en smakupplevelse från landet. Barnen kommer spela memory med olika flaggor, de har dagligen tillgång till de olika språken som är uppsatta på avdelningen med olika fraser som tex på olika frukter. De ska även få sätta upp flaggor på deras familjeträd. 

 

 

 

 

HELSINGBORG:

Vi fick brev ifrån Arthur som bor i Helsingborg. Han berättade om sin stad Helsingborg som även vi bor i. Han

skickade med bilder på byggnader, flaggor och djur som vi tittade på. Några var kända av barnen sedan innan. Sen skickade han med något som vi fick smaka på, spettekaka, som är typiskt skånskt. Alla barnen gav spettekakan tummen upp. 

Linns grupp spelade memory med alla våra flaggor som motiv. Vi gick först igenom vad alla länder hette och sedan spelade vi. Barnen fick i tur och ordning vänta på sin tur. Vi läste sedan boken ”min familj” och pratade om att familjer kan se olika ut. Barnen fick berätta hur deras egen familj ser ut☺️ Jennis grupp läste boken ”Eid en festdag” där vi lyfte att vi har olika högtider och hur dessa firas samt vad vi brukar ha på oss. Barnen fastnade för vad de äter när de har fest och vilka sånger det sjungs vid högtider. Miias grupp läste ”Lill-Zlatan och morbror raring”, som handlar om Ella som är svartsjuk på morbror Tommys pojkvän. Hon tycker att han är hemsk som är med morbror hela tiden, istället att vara med henne.

 

BOSNIEN:

Vi fick brev från Dino och Bosnien. Han skickade med bilder på deras flagga, nationalrätt och

vanliga djur som bor i landet. Vi fick även bilder på fina sevärdheter! Vi kollade sedan på vår uppsatta världskarta vart Bosnien låg🇧🇦 Vi delade sedan upp oss i två grupper. Linns grupp läste boken ”Eid – en festdag” och barnen lyssnade på hela sagan och reflekterade över att de behövde vänta på maten och att de får blåsa om det är varmt. I den fria leken efteråt sa ett barn återkommande ”ajabaja moster” som kom ifrån boken. Jennis grupp läste vi Lill-Zlatan och morbror raring. Det är en längre berättelse som behandlar olika känslor. Barnen började diskutera när de är glada, ledsna, arga, de kom även in på vilka de tycker om. Vår kock bjöd även på en känd rätt från Bosnien! 

 

FINLAND: 

I brevlådan låg ett brev från Pekka som bor i vårt grannland Finland. 🇫🇮 Han berättade att han bor i samma stad som Jultomten (Rovaniemi). Han skrev även att Tove Jansson som skrivit om Mumin och hans vänner, kommer från Finland. Vi räknade på finska yksi, kaksi, kolme.. och pratade om vad frukterna heter. Omena 🍎 Banani 🍌 Päärynä 🍐 Vi dansade även till finsk musik! 💃🏻 🕺

Vi fick även lyssna och titta på finsk VALS, HUMPPA och TANGO. Efter det delade vi upp oss i två grupper. Miias grupp pratade om hur våra familjer ser ut och tittade i en bok om olika familjer. Där fanns en familj med enbart mamma och barn, vilket barnen reagerade på. Deras lösning var att pappa var på jobbet och vi förklarade då att en familj inte alltid är en mamma och en pappa. Efter sagan spelade vi memory med olika flaggor. 🇫🇮 🇧🇦 🇮🇶 🇸🇪 Jennis grupp läste boken Eid en festdag, vi pratade och återkopplade till vad boken handlar om. Vi diskuterade vad vi såg på bilderna, mat, kläder, högtider, byggnader, familjen. Efter avslutade diskussion där vi övade på att lyssna på kompisarna och låta kompisarna formulera sina tankar högt för varandra.