Vi har på solstrålen gjort 3 olika lekgrupper som vi delar upp oss i och gör olika aktiviteter. Dessa grupperna är gjorde utefter vilka konstellationer vi pedagoger ser att barnen behöver. En dag som består av gruppindelning kan se olika ut men kan tex se ut som följande. 

Torsdagen den 2/3: Efter att vi avnjutit en härlig morgon ute i krispig kyla och sol, gick vi in och åt frukt och delade upp oss i våra tre lekgrupper där grupp 1 spelade memory tillsammans, här visade alla god sportslighet och glädjes när de andra hittade par. Grupp 2 röstade på vilket rum vi skulle vara i. Majoriteten sa bygg- och konstruktionsrummet. Där blev det bygg med både tågbana, kapplastavar och kuddar. Det blev även lite dans och rörelse som barnen önskade. Grupp 3 började med att prata om vad vi kunde leka i rummet de lekte i och vad de var sugna på att göra. De ville leka familj, gå till jobbet, läsa bok och göra hinderbana. Det slutade med att alla slöt upp vid hinderbanan och alla var involverade och kom på gemensamma regler.

Måndagen den 20/3: Vi började vår dag ute i härligt vårregn och lekte kurragömma och vattenlek. När vi sedan kom in för att avnjuta lite frukt, hade vi samling och gick igenom dagen på tavlan. Sedan delade vi in oss i två grupper för att fortsätta vårt läsprojekt. Grupp 1 läste: ”Säga förlåt” Vi diskuterade känslor, när vi känner oss glada, arga, ledsna, rädda. – jag blir arg när någon tar en leksak från mig, – Jag blir ledsen när någon puttas. -Jag blir glad när jag leker med kompisarna. Hur vill vi att kompisarna gör när vi blir arga eller ledsna. – vi kan kramas. – vi kan säga förlåt. – vi kan klappa på kompisen, eller kramas, om kompisen vill. Grupp 2 läste ”dela med sig” och vi diskuterade först och främst varför pappa igelkott hade dammsugaren på väggen!?🤔 under tiden vi läste boken kom funderingar från barnen att det stänkte smet överallt och att de inte diskar hemma utan att det gör mamma och pappa. När lillasyster inte fick smaka kakan konstaterade barnen att det inte var snällt och att hon blev ledsen. När hon sedan fick smaka sa barnen ”nu är hon glad igen!” Barnen berättade även att de ibland bakar hemma! 🌟

C7B9FC93-0C79-4B7B-8620-587904955025 

Tisdag 21/3; Idag har det hänt en hel del på förskolan. Dagen började med att kompisklassen från skolan kom på besök och vi delade upp oss i två grupper. Grupp 1 var ute och körde tabata. Efter de var klara körde de lite disco med låtar som barnen fick önska själva. Det spelades även fotboll och lektes i sandlådan. Grupp 2 lärde skolbarnen hur vi spelar på trumman med vår ramsa och fick sedan höra på en saga som barnen hade med sig. Vi hade sedan disco och lekte fritt med skolbarnen i våra olika rum. När skolbarnen hade gått hem samlades alla solstrålar på mattan och vi pratade om varför vi hade olika strumpor på oss🤔 Vi pratade om att alla är lika värda oavsett hur man är eller ser ut och att vi ska vara lika snälla mot alla. Ett barn sa då att vi ska vara snälla även mot dem som har blått hår och ont i benen! 🥹 Vi dansade till ”Rocka Sockorna” och barnen fick sedan rita sockor! Vi satte upp alla teckningarna på väggen och konstaterade att alla sockor såg olika ut med alla var lika bra! 🤩

IMG_7893  IMG_7892