Förra månaden kom Kung Älgvis med ett uppdrag till natur-rutan. Vi fick undersöka en böna. Vi hittade en por, frövita, rotanlag och grodd. Vi fick rita av och mäta bönan. Vi funderade om bönan gick att plantera och vad som skulle växa från bönan. Det skulle vi självklart ta reda på! 🫘 Vi planterade varsin böna i en burk fullt med blött papper. Vi gissade även på hur lång tid det skulle ta innan vi fick se något växa, vissa barn gissade till hösten andra gissade om 10 veckor. Barnen tyckte det skulle bli spännande och såg fram emot att följa upp deras bönor!

Och iförrgår var det dags att undersöka bönan vi planterade i papper för ett tag sen. Wow vad den växt. Vi kunde se rotanlag och grodd men kidneybönan var borta. Vi planterade om i jord. Barnen tyckte jorden var kladdig men mjuk. Nu har vi i uppdrag framöver att vattna och få plantan att växa! Ska bli spännande och följa upp hur stor plantan kommer bli.