I november arbetade vi mycket i mindre arbetsgrupper och arbetade med lekträning och samarbete.

15 november

Vi delade in barngruppen i 3 grupper varav en grupp läste en av våra kompisböcker ”dela med sig”, vi pratade om vad vi såg på bilderna. Vi pratade även om hur det kan kännas för den som inte får vara med ”att smaka på kakan.” En grupp var inne i konstruktionsrummet och byggde torn av kapplastavar och byggde en stor tågbana som tågen körde runt runt runt på. Tredje gruppen som också var inne, använde trollerihatten och trollade fram plus-plus i färgerna gul, orange och blå. Barnen fick sedan namnge och sortera dessa på rätt tallrik. Vi räknade och jämförde hur många det var av varje, vilken som hade flest i samma färg. Vi tränade på turtagning, färger , sortering, mängd och antal m.m.

16 november

Idag har hela barngruppen gått på promenad tillsammans. Vi gick till dammen för barnen ville kolla om det fanns några ankor sedan gick vi förbi alla hästar och hälsade. Barnen har övat på att gå hand och hand och i ett led.

22 november

Idag har vi varit indelade i grupper och en grupp lekte i ”skogen”. En grupp läste och diskuterade boken ”vänta på sin tur”, därefter lekte vi ”Under filten vem är du?” Sedan blev det spontant bygge av en hinderbana där barnen själva löste turordningen och turtagningen. Det blev en härlig diskussion och ömsesidig respekt kompisar emellan. Den tredje gruppen spelade memory. Vi började med att prata om hur man spelar memory och det hade barngruppen full koll på. Vi la ut korten ett och ett och barnen fick sedan i turordning vända på två kort för att se om de hittat ett par. Och vi kan väl säga att det inte var en vuxen som hittade flest utan barnen hade stenkoll på vad det var under korten.

24 november

Lite blandat från gårdagen och idag. Igår var vi på promenad bort till fåglarna i dammen. Det är mycket att hålla koll på när vi är ute och rör oss i vårt närområde. Vem håller jag i, var ska vi gå och allt spännande som vi hittar på vägen. När vi kom hem igen var det många som ville fortsätta att ha på sig västarna. Vi passade på att fylla i vårt telefonnummer tillsammans med barnen på västarna. Väldigt spännande med siffror. Några ville fortsätta rita egna siffror på papper. Idag har några av oss varit inne och tränat på att spela memory, vi förhörde oss om det var någon som hade gjort det innan och hur det går till. Vi gick igenom alla bilderna och pratade om likheter och olikheter. Sen var det spännande att vända brickorna för att se om vi kunde hitta något par . Det krävs stort tålamod och engagemang när vi spelar spel, vilket barnen visade en stor portion av under spelets gång.

28 november

Under måndagen har en grupp varit iväg till dungen för att jobba vidare med snigel och snäckan. Två grupper har varit inne och lekt barnet i lådan, efter det delades de upp i två olika grupper, där vi läste olika kompisböcker. Ena gruppen läste boken ”dela med sig” och tog med sig det vi läste om in i leken. Andra gruppen läste ”vänta på sin tur” och efter vi läst boken gjorde vi tillsammans en övning. Vi satte ut stolar som barnen fick sitta på och de fick en och en gå på våra runda plattor, samtidigt som den första i ledet började gå på plattorna flyttade barnen på stolarna ett steg.

30 november

Idag har det hänt mycket spännande på solstrålen. Imorse började det byggas en ställning på gården och sen när vi var ute på vår promenad så såg vi att det var en man på taket. Barnen blev väldigt nyfikna på vad männen gjorde och vi förklarade för dem att de fixar vår ventilation. Sen när vi hade samling hade någon busat med oss och lagt en påse i skåpet som trillade ut när vi öppnade det. Det var Nissan som hade gömt ett brev i påsen som berättade för oss att hon snart komme flytta in hos oss på solstrålen. Detta tyckte barnen var väldigt spännande!🤶🏻