Vi har som ett strävandesmål detta året att öva på vårt samarbete och samspel på solstrålen. Nedan kommer lite kort om hur vi har arbetat med detta.

28 september:

Gruppen som var på gården byggde och det konstruerades inne i ”byggis”. Vi övade på turtagning genom att låta barnen få byggmaterial och ett uppdrag att tillsammans konstruera ett bygge, genom att tillföra en bit i taget och vänta på sin tur. Barnen konstruerade även en hinderbana och vi undersökte spontant lutande plan, både att själv gå på och rulla ner rören i byggs för rampen.

3 oktober:

Idag måndag har en grupp varit ute och haft samarbetsövningar i byggis. Vi började med en bestämd ram för vilken uppgift de fick. Samma antal byggklossar som de turades genom att vänta på varandra att driva bygget och samarbetet framåt. Efter att vi jobbat inom dessa ramar fick barnen i uppgift att samarbeta i byggis med valfritt material. Gruppen som var inne tränade turtagning och språket genom att leka barnet i lådan.

4 oktober:

Vi har den här veckan delat in barnen i tre mindre grupper. Idag tisdag har: Grupp 1 har varit ute på gården och lekt med bland annat cyklarna. Barnen cyklar gärna runt, runt, runt och tar gärna med sig ett barn bak på cykeln. Grupp 2 har varit inne och läst boken ”Samarbeta” och arbetat tillsammans. Vi började med att samtala om ordet ”samarbeta” och barnen berättare vad de kom ihåg om hur man samarbetar. Barnen i grupp 2 berättade att om man samarbetar så hjälps man åt. Vi läste sedan boken och samtalade under tiden om situationerna som uppstod. När vi läst färdigt så byggde vi tillsammans ett högt torn av duplo där barnen fick varsin färg så de konkret kunde se att alla fick hjälpa till. Vi övade här på vårt samarbete och även turtagning. Grupp 3 var inne i byggis och övade även dem på samarbete. De fick fria händer vad de skulle bygga men de skulle bygga med rören eller pinnarna. Ett barn sa direkt att de skulle bygga en bil och så blev det.

7 oktober:

Igår, torsdag så var grupp 1 på gården och byggde bland annat massa sandkakor. Det spelades även en hel del fotboll och barnen turades om vem som skulle skjuta bollen. Barnen pratade här om att samsas om.  Grupp 2 var i byggis och byggde olika torn tillsammans. Barnen sa till pedagogen att de skulle bygga själva först och sen tillsammans. Sagt och gjort, de byggde varsitt torn och byggde sedan ett torn tillsammans.  Grupp 3 var inne och arbetade med boken ”Samarbeta”. Vi började med att prata om bilden på omslaget och ett barn konstaterade att ”den håller nallen i fötterna” och efter lite överläggande kom vi överens om att det var ju för att hjälpa till! Barnen byggde sedan olika konstruktioner av duplo tillsammans.

Vi arbetar dagligen med att ge barnen förutsättning att samspela och samarbeta och vi kan se att barnen har tagit till sig av det vi pratar om då vi tex kan höra barnen nämna att de ska samarbeta i leken tillsammans.