I veckan promenerade storstjärorna till ramlösaskogen för att fortsätta vårt arbete med blå dörren. Vårt fokus var begreppen sjunka och flyta. Vi ville bekanta oss med begreppen genom att undersöka vad som flyter och sjunker. Barnen fick leta upp två grejor i naturen och sedan fick vi gissa om de skulle sjunka eller flyta och därefter var det upp till bevis när vi slängde vårt föremål i lilla ankdammen. Vi pratade om att stora grejor kan flyta och små grejor kan sjunka även om det är JÄTTEKONSTIGT! De flesta grejorna vi hittat flöt uppe på ytan, det enda vi hittade som sjönk var stenarna. När vi undersökt färdigt så lekte vi i skogen innan vi promenerade tillbaka till förskolan för att äta fisk och potatis. Vi har fortsatt med begreppen sjunka och flyta resten av veckan.