Vår sköldpadda Aqua har berättat att det fanns en massa konstiga saker i medelhavet där hen bor. Aqua undrade vad det var som hänt och om vi kunde hjälpa hen att lösa mysteriet. Aqua hade mumsat på något som såg ut som en manet men fått så ont i magen, det visade sig vara en plastpåse som flöt runt i medelhavet och liknade en mumsig manet. Tillsamman med Aqua och barnen såg vi en filmsnutt ”Skräp på land” från Håll Sverige rent och sen pratade vi om hur skräp kan hamna i havet, vart skräpet ska slängas och vad man kan göra om man hittar skräp i havet. Barnen hade många hypoteser på frågorna som ställdes: -Ska skräp finnas i havet? Nej! -Hur hamnar skräpet i havet? Någon kastar eller lägger det i havet. -Var ska skräp slängas? I soptunnan. -Varför ska det inte finnas skräp i havet? Djuren kan bli sjuka, äta det och det kan fastna i halsen på Aqua. De snappade upp från filmen att skräpet kan spridas med väder och vind, det kan blåsa ner i havet när det blåser och när det regnar sköljs det ner i havet när regnvattnet bland annat rinner ner i våra brunnar. Med detta kommer vi in på hållbarutveckling och kommer samtala med barnen mer kring detta framöver.