Vi har gissat hur många bokstäver det finns i alfabetet, gissningarna var allt från 8 till 200 😉 sedan räknade vi tillsammans och kom fram till att det finns 29 stycken. Vi kommer först och främst prata om de bokstäver som barnen börjar på och har idag läst boken ”Kråkes bokstavsdagar” där började vi med att läsa om bokstäverna A och B. Barnen fick också säga ord som de kom på som börjar på A och B.

Vi fortsatte med bokstäverna E och F, vi läste i Kråke boken vad han hittade på när han fixade bokstavsdagar för E och F. Kråke träffade en ekorre, plockade ekollon med sin syster Elsa på E-dagen och på F-dagen var han på fest hos faster, där hittade han en flagga och spanade in ett stort fruktfat med massa frukt och åt fika. På UR-play tittade vi på ”Bästa bokstaven” och tillsammans kom vi på många ord på E och F.

Veckan avslutades med att vi bekantade oss med bokstäverna H och I. Vi pratade om bilderna i boken och letade efter saker som börjar på H och I, barnen hittade tillsammans orden haj, hund, himmel, isglass, is och ila (då Kråke hade ett hål i sin ena tand).