Under vecka 19 arbetade vi vidare med vårt tema känslor. Vi delade upp oss i våra lekgrupper och barnen fick ta del av olika kompisböcker. Barnen som läste boken ”SPRIDA GLÄDJE” kom in på att de blir glada när de hoppar vattenpölar, dansar, myser med mamma och äter glass. En annan grupp läste boken ”säg stopp” och direkt när vi tog fram boken skrek barnen STOOOOOOOPP! Barnen hade väldigt mycket tankar under tiden vi läste boken och berättade att man måste säga stopp, inte slåss, prata om det och att man ska stanna vid vägen och kolla vänster höger vänster!

Miia har fortsatt med sitt havsprojekt. Barnen har fått limma ”havet de målade på väggen” i en kartong. Vi pratade om vad som finns på havets botten, så vi kom överens om att vi behöver sand och snäckor (musslor).

Barnen fick även skapa ”havsfivurer” i saltdeg. Det pratades om hajar, havsmonster, krabbor, havsdinosaurier och bläckfiskar.

Vi har under veckan tagit oss ut på en utflykt i det gröna! Ett barn som är hos oss sin sista vecka bjöd på melon och vindruvor. Lycka till på ert nya äventyr! När barnen åt av den goda frukten passade vi på att läsa en av kompisböckerna.

Nästsista barnet har nu fått ta hem bokpåsen och denna veckan läste vi ”Gustav och snåla glasstanten”. Den handlar om Gustav som går till den snåla glasstanten som ger så små glassar. Han provar olika knep för att locka till sig en större glass.