Under vecka 3 har vi fortsatt vårt arbete som vi startade upp föregående termin med samspel, samarbete, kommunikation och språk. Barnen har under veckan fått ta del av våra kompisböcker som vi introducerade föregående termin och barnen har även fått delta i olika samarbetsövningar. Vi pratade om samarbete och barnen fick berätta vad de kom ihåg från föregående termin och trots att vi fick lite blandade svar så kan vi se i stora drag att barnen tagit med sig (i teorin) hur man samarbetar och kommunicerar med sina kompisar.

Måndag 16/1 – Barnen har fått välja de rum de vill vara i inne i. Där har vi sedan lekt på olika vis. I bygg och konstruktion har vi samarbetat och byggt tågbana tillsammans, byggt Mandalas av djur, sorterat och räknat antal, pratat om storlekar och vem som är mamma och pappa. Många intressanta diskussioner. Byggt en smoothiesmaskin och använt alla möjliga sorters frukter och bär. Sen blev det stökigt och vi fick bygga en dammsugare för att städa upp. I de andra rummen lektes det mycket i köket och med utklädningen. Vi fick många prinsessor på solstrålen. Det har också pärlats armband, byggts höga torn av duplo och pusslat.

Onsdag 18/1 – Idag har vi rört på hela kroppen ordentligt. Vi började dagen med lite gympa med hjälp av Bamse vilket barnen tyckte var superkul! Sedan gick vi ut och gick på vår veckopromenad som idag gick bort till dammen och hästarna. Barnen konstaterade att hästarna var trötta så det var därför dem stod stilla🐴 Vi kan se en stor utveckling hos barnen och samarbetet när vi är ute på våra promenader gentemot hur det var när vi började ta oss ut utanför gården. Barnen håller i sin kompis och släpper inte taget. 👫 Vi kommer dock fortsätta öva på att gå i led och att hålla koll på kompisarna framför och såklart den kända kanten som barnen säkerligen tycker att vi pedagoger tjatar om…😂 På tal om samarbete så har barnen verkligen tagit till sig att de kan alltid fråga en kompis om hjälp om pedagogerna hjälper en annan kompis!