Under vecka 4 har vi på solstrålen fortsatt träna på vårt samspel och samarbeta men har även startat upp vårt tema ”Året”. . Vi har pratat om våra månader, börjat sjunga månadssången med TAKK-tecken, pratat om olika väderlekar och vad man kan tänkas behöva ha på sig när man är ute i olika väder. Vi har även haft kalas för en nybliven 3-åring, vi har varit på promenad och vi har lekt en massa med alla kompisarna.

Tisdag 24/1 – Idag har vi delat in oss i våra tre lekgrupper där grupp 1 läste ”Sagan om året” som barnen tyckte var ganska intressant. Barnen konstaterade att det är kallt i januari, det är snö på vintern och det är sol på sommaren och då måste man enligt barnen ha solglasögon och solkräm! Vi övade även på vår månadsång där en del av barnen har anammat TAKK-tecknen till den och sjunger med så gott de kan! Grupp 2 pratade om hur vädret kan vara och kännas ute de olika årstiderna. Vi pratade om vilka kläder man behöver ta på sig när man går ut. Barnen kom fram till att mycket kan användas till större delen av året. Exempelvis tunn mössa, tunna vantar, skalbyxor och skaljacka. Grupp 3 gjorde årstids bingo, vi tittade på alla bilderna och pratade om till vilka årstider de hörde hemma. När det var varmt, kallt eller mittemellan. När vi kan bada i havet, äta glass, åka pulka m.m. Sen spelade vi alla tillsammans och hjälpte varandra att hitta och fylla våra bingo brickor.

Onsdag 25/1 – Igår fick vi ett paket från posten där det fanns massspännande saker i, bland annat ett promenad rep. Vi var ju såklart tvungna att inviga det redan idag. Innan vi gick iväg fick barnen varsin ögla de skulle hålla i och vi gick igenom reglerna för vad som gäller när vi går utanför grindarna. Barnen höll hårt i sin ögla och släppte inte taget, även om man råkade snubbla! 🤪 Idag fick alla barnen testa på att gå själv och vi tog en liten tur till hästarna och tillbaka! 🐴Vi träffade även på en liten kompis på vägen! 🐈‍⬛Vi passade även på att prata om trafikskylten som är utanför förskolan. Nu vet barnen att den betyder att det finns barn i närheten och att man måste köra långsamt! Ett barn skvallrade att hens mamma brukade köra fort här, då sa vi alla AJABAJA!! 😂

Torsdag 26/1 – Idag har vi lekt ute på gården och spelat en massa fotboll. Vi har även fortsatt prata om året, dess månader och årstider. Vi har sjungit månadssången och barnen har verkligen anammat TAKK-tecknen till den! Vi har även köpt en ny trumma för den andra gick sönder, så nu har vi pratat om att vi måste spela försiktigt med den!

Fredag 27/1 – Idag har barnen fått rösta på vilket rum de ville leka i och alla barnen röstade på rummet med köket. Det blev mycket rollek men även ”bredvidlek”. En hel del mammor, pappor och katter! Även i ”bygg- och konstruktions rummet” byggdes en bil där det åktes till både mormor, morfar och affären.